Sabtu, 16 Julai 2011

7
Komen
PETUA : IKAN, JORAN DAN GIGI YANG SAKIT

matakail | 12:08 PTG |

Sepintas cerita untuk pembaca blogger dan rakan rakan.. matakail cuba sedikit nak ulas tentang kesakitan kepada benda keras kat bahagian mulut kita ni iaitu GIGI... memang tidak dinafikan kalau sedang buat kerja apa pun lebih lebih lagi ketika menjoran, datang pulak sakitnya.. memang tak jadi apa lah... bertambah tambah sakitnya kan.. macam pernah terjadi kepada salah seorang ahli pancing ara dulu ketika nak pergi belayar ke pulau sembilan.. beliau dah mencuba macam macam cara namun tak hilang lansung sakitnya sampailah singgah di hospital bersalin di area setiawan tu mintak cucuk ubat bius bagi menghilangkan rasa sakit.. kesian matakail tengok.. 


Jadi untuk meringankan beban kepada semua yang mengalami saat ini, matakail himpunkan lah sedikit petua, amalan, pengetahuan tradisional yang mungkin membantu..

1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.

2) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.

3) Makan buah belimbing buluh bersama sedikit garam.

4) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubang gigi dan tutup dengan kapas.

5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas.


6) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.

7) Sapukan getah pokok kemboja pada gigi yang sakit. 

8) Petua paling baru yang matakail dapat info dari seorang kawan dengan menitiskan air bateri kereta didalam lubang gigi yang sakit.

9) Ada pula petua dari sebuah blog dari indonesia memberitahu dengan berkumur dengan air kencing yang masih segar.. huhu.. katanya mujarab.. tapi sanggupkah korang???

10) Kulum ais batu bagi mengebaskan gusi.. aduh kang bertambah parah lak...
 
11) Bawang putih atau bawang merah
Potong halus si bawang putih (1 siung bawang putih) atau bawang merah, kemudian taburkan sedikit garam. Kunyah di daerah yang sakit dan tak lama kemudian rasa sakit di gigi korang akan menghilang perlahan lahan. korang juga boleh menggunakannya sebagai terapi untuk memperkuat struktur tulang gigi korang.



12) Jeruk nipis
Peras sari jeruk nipis, ulaskan pada bahagian gigi yang sakit sesendok demi sesendok setiap 10 minit sampai sari jeruk tersebut habis. Selain kaya akan vitamin C, sari jeruk tersebut juga berfungsi sebagai pereda sakit gigi korang.

13) Minyak cengkih
korang mungkin tahu bahawa cengkih adalah salah satu komposisi penyusun rokok. Namun berbeda dengan cengkih tersebut, sari minyak cengkih sangat mujarab untuk menyelamatkan gigi Anda dari serangan rasa ngilu. Caranya mudah, sapukan minyak cengkih pada gigi korang dengan bantuan kapas.

14) Garam
Tidak disyorkan untuk mengulum garam secara langsung, bukan kerana efek sampingan, namun rasanya tentu sangat asing bukan? Namun di balik rasa masin ini, kandungan yodium yang tinggi juga meringankan ngilu gigi. Caranya mudah, taburkan garam dalam segelas air mineral hangat. Aduk kemudian gunakan sebagai mouthwash. Berkumurlah setidaknya sampai korang merasa cukup nyaman dan tak terlalu tersiksa oleh rasa sakit gigi.

dan banyak lagi petua petua tradisional yang matakail nak cari supaya boleh dikongsikan bersama sama dengan semua orang yang mengalami dan bakal mengalami.. setidak tidaknya ilmu dan maklumat ini boleh digunakan.. tetapi seelok eloknya kita hindarkan lah dari kesakitan ini dengan menjaga kesihatan gigi kita ataupun berjumpa dengan doktor gigi untuk rawatan. sekian-matakail

7 comments:

muhamadsufian89 berkata...

dalam banyak2 tips ni selalu guna yg ke14 tu je. kumur2 dengan air garam. :)

matakail berkata...

betul tu m.sufian. mujarab

I do I need Iman berkata...

eh bile lak ikan yg kecik2 tue ade ggi. hahaha baru tau

matakail berkata...

tuh la. dulu sekolah ponteng je. huhu

pRiNCe berkata...

prince dtg bce entry yg bgus..:)
sudi tak berkawan dengan prince?
jom bce entry terbru sy..:)

[ Lawak ] Syarikat Majalah Rugi Kerana Justin Bieber
Gempak : Bergurau/Bermain Dengan Buaya( 7 Gambar )
[ 18 SX ] Lelaki Membuat Tatu Payudara Di Dadanya ( 2 Gambar ) - Fail

matakail berkata...

boleh saja prince..tq

zety berkata...

biasa kumur2 dgn air garam jep.tak pun letak sebiji garam kasar dkt gigi yg sakit tu tapi biasa la ambk masa nk ok

Catat Ulasan

 

PageRank Display

PageRank

Baru Jap Menjoran

Kaki Ngail..

“Terima kasih kepada semua pelawat dan Followers.. Semoga anda mendapat sesuatu yang berguna di sini...........Terima kasih kepada yang sudi menghantar komen........ Thanks..;)
Pancing Ara TEAM Copyright © 2011 Blogger Template Designed by Eims@Matakail® Blogger Template